Thailand 2018

14 september 2018 - Pattaya, Thailand

We zijn alweer een week weg dus hoog tijd dat we weer wat van ons laten horen. Papa zit sinds een jaar bij de beruchte motorbende van de wieke en zo kwamen we via onze buurman in contact met zijn broer Zacharias die in Thailand een lodge runt. Rede genoeg om een bezoekje te plannen en zo gezegd zo gedaan.

Vrijdag 7 september zijn we na een voorspoedige vlucht en busreiziger aangekomen in Pattaya. Bij de bushalte werden we hartelijk ontvangen door Zacharias die ons vervolgens met zijn auto al zigzaggend door het verkeer naar zijn resort bracht. Het was maar goed dat mama niet bij hem in de auto hoefde, want die had waarschijnlijk de best goed smakende vliegtuigmaaltijd dan niet binnen kunnen houden.

Het resort is echt heel mooi. Elke ochtend worden we uitgeslapen wakker. (Wel om 10 uur pas, want dat tijdsverschil is nog wel wennen, maar ook dat gaat steeds beter) Na 200 meter lopen, staan we al op het strand van Bang Saray, waar we dan ook veel vertoeven. Zacharias heeft ons vrijdag even rondgeleid in Bang Saray en omstreken om ons te voorzien van goede tips over restaurants, markjes en massagesalons. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de adviezen en het eten was echt heerlijk. Of het advies van de massagesalon een goede maatstaf is, is nog maar de vraag want deze wordt door Zacharias geloof ik alleen beoordeeld aan de hand van de schoonheid van de masseuse. Maar binnenkort wil ik het wel gaan uitproberen.

We worden goed verzorgt door Zacharias, Wantana zijn vrouw en miauw (nee dit is niet de kat) maar de hulp. Ja er zijn hier hele bijzondere namen. Zo verblijft pizza ook in ons verblijf, 3 x raden wat dat is. Je zal er bijna trek van krijgen, maar nee hij is niet om op te eten. Want het is echt een super schattig hondje. In Vietnam is hond een lekkernij, maar hier in Thailand eet men ze niet, waardoor hier veel zwerfhonden loslopen. Ze zijn wel tam, ik ren er wel eens langs maar ze doen niks. Ja ja ik heb de ambitie om mijn conditie weer te gaan verbeteren dus ik ren af en toe wat rond.

Zondag zijn we naar Pattaya naar een nightmarket geweest met Zacharias en Wantana. Zelf heb ik wel meerdere van deze marktjes bezocht, maar door samen met een local te gaan leer je echt veel meer. Een leuke ervaring. We hebben wat mandarijnen en passievrucht gekocht. Gek genoeg kende Wantana het niet, konden we haar ook nog wat leren.

Maandag was Zacharias jarig. FEEST. Zijn leeftijd is een gevoelig onderwerp, daarom mocht hij op zijn taart 55 kaarsjes van ons uitblazen, dat kon hij wel waarderen. S’ avonds in het feestgebruis viel papa wel op, als enige grijshoofd zonder knappe Thaise vrouw.

Dinsdag heeft Zacharias ons meer van Thailand laten zien. We reden door vissersdorpjes, langs tempels, we zagen apen, vissen, een haven, de boeddha mountain eigenlijk te veel om op te noemen.

Donderdag zijn we naar een botanische tuin geweest. Een echte must see, met onze agrarische achtergrond volgens Zacharias. Miauw bracht ons heen en hielp ons op weg. Het was een groot park en met een bus werden we rondgereden, overal mooie bloemen en planten en nep dieren. Dat laatste vonden we wat minder, maar de Chinezen vonden het helemaal geweldig. Overal foto, foto, foto. Bij elk beest die zijn bek open had legden ze hun hoofd erin. Ook werden wij ook op de foto gezet jaja bezienswaardigheid. Wat echt heel erg mooi was, was de Thaise dansshow. Overal mooi geklede dansers die bewogen op Thaise muziek. Echt heel gaaf, ik zal wat foto’s bijvoegen. Papa had daarentegen meer oog voor het autopark. Zelf een Dodge stond er ook tussen, die zie je hier in Thailand niet veel, terwijl je wel overal puck ups  ziet rijden.

Olifanten zagen we ook. Je kon er op rijden en ze deden kunstjes. Bizar hoeveel mensen er wel niet gebruik van maken. Terwijl we niet eens weten hoe ze verzorgt, wel dan niet mishandeld worden. De ene na de andere toerist werd opgetild door de slurf van de olifant voor een foto. Eigenlijk zou er een verbod op moeten komen, Maarja moeilijke materie want dan worden duizenden mensen werkloos en dan gaan olifanten juist geld kosten i.p.v. geld opleveren.

Vandaag liggen we weer een dagje aan het strand. We zitten bij een barretje in een strandstoel. Het personeel praat alleen Thais dus het is nog wel eens een verrassing wat we krijgen nadat we besteld hebben. Zo kreeg ik een keer fried Rice terwijl ik kip had besteld en kreeg papa een bananen fruit shake terwijl hij aardbei had besteld. Maar desondanks erg lekker. Het zonnetje schijnt en de barvrouw ruimt wat plastic op wat uit de zee het strand op spoelt. Ongelooflijk om te zien wat mensen hier gewoon weg gooien. Maar aan de andere kant wordt er ook opgeruimd. De volgende keer dat we naar het strand gaan nemen we ook een knijper mee en ruimen we ook wat op. Alle beetjes helpen. Maar wanneer de volgende keer wordt is nog maar de vraag, want er komt slecht weer aan. Met de tyfoon die in Hong kong aan wal komt, komt er ook slecht weer naar Bang Saray. Dat wordt waarschijnlijk een dagje binnen zitten. Kan ik dan mooi naar de massagesalon.

Dit was het verslag voor deze week, tot volgende week lieve mensen :)

1. Jan en Wilma:
    15 september 2018
    Lieve Abko en Tina,
    Dat was een heel leuk verslag om te lezen! Fijn dat jullie je zo goed vermaken en op een mooie locatie zitten met een vriendelijke gastheer en gastvrouw.
    Ja die olifanten hè, wat je zegt, het zou echt verboden moeten worden. Als de mensen eens wisten wat een leed ermee gepaard gaat zouden ze deze toeristische attractie mijden. De gevangen jonge olifantjes (waarbij moeder en tantes vaak gedood worden omdat ze het jong willen beschermen) worden uitgehongerd en mishandeld om hun wil te breken. Het is echt verschrikkelijk! Reisorganisaties adviseren ook om dit te boycotten om zodoende deze zeer dieronvriendelijk manier van geld verdienen terug te dringen in de hoop dat het ooit zal stoppen.
    Verder een hele fijne tijd!
    Liefs van ons.
  2. Hans:
    16 september 2018
    Hallo Abko en Tina,

Hartelijk dank voor het leuke en onderhoudende verslag. Ik heb ervan genoten. Je/jullie doen het hartstikke goed. Chapeau !
    Blijf genieten van de vrolijke vakantie.
    Vele warme groeten,
    Hans.